www.sppriset.se
Den årliga jurybedömda tävlingen för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker

Tävling sedan 1990
Digitala kategorier sedan 2004
Filmkategorier sedan 2015

Svenska Publishingpriset
Flygfältsgatan 16 A
423 37 Torslanda 
Tfn 031-50 00 30
E-post kontoret(snabel-a)popkom.se

 


Anna Axelson
är tävlingens projektledare.
FOTO: Fredrik Stehn

Svenska Publishingpriset är ett varumärke tillhörigt Populär Kommunikation

© 1996-2016
Populär Kommunikation

Webbplatsen uppdaterad
2016-05-09

 foto:
Jonas Pertoft, projektledare på Södra tornet kommunikation med Stora Publishing-Priset 2015 för filmen Vera, framtagen i samarbete med Amphi Produktion på uppdrag av Landstinget i Uppsala län.
FOTO: Fredrik Stehn

Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset

Den årliga jurybedömda tävlingen för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker.

Sedan början av 1990-talet har Populär Kommunikation delat ut Svenska Publishing-Priset för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

Svenska Publishing-Priset är Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling och omfattar de flesta etablerade former av kommunikation. Juryn bedömer hela den tävlande produkten - inte bara till exempel dess design.

Vem kan anmäla ett tävlingsbidrag? 
företaget eller organisationen (motsvarande)
byrån eller konsulten (motsvarande) 
tryckeriet i samråd med uppdragsgivaren
Läs mer om vem som kan anmäla i tävlings-reglerna på sppriset.se/ppregle

Vem kan anmäla ett tävlingsbidrag? 
antingen företaget/organisationen (motsvarande)
• eller byrån/konsulten (motsvarande)
• eller ett tryckeri i samråd med uppdragsgivaren
Läs mer om detta i tävlingsreglerna.

Både små och stora aktörer i branschen är återkommande i Svenska Publishing-Priset. Tävlingsbidragen är såväl producerade inhouse, till en begränsad budget, som framtagna av etablerade byråer eller förlag. God kommunikation behöver inte nödvändigtvis förutsätta en stor plånbok!

Juryn består av ledamöter i Bild och Ord Akademin samt andra verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal olika aspekter.

Vinnarna får - förutom ära och berömmelse - en statyett samt diplom. Samtliga nominerade får ett diplom och ett dokument med juryns poängsättning.

Förutom Stora Publishing-Priset och förstapriser till alla kategorivinnare delas också ut ett antal specialpriser såsom Designpriset, Verbala priset, Visuella priset och Användbarhetspriset. Vissa år delas även ytterligare några specialpriser ut.

Vårt designpris är det ursprungliga svenska designpriset när det gäller grafisk design.

Beställning av extra statyetter och diplom

För de nominerade och för vinnarna innebär Svenska Publishing-Priset:

PR och publicitet Du kan berätta för omvärlden om dina framgångar i tävlingen. Nominerade och vinnare tillkännages bland annat i pressmeddelanden och på tävlingens webbplats.

Prestige Tävlingen är Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Redan att bli nominerad är stort.

Stimulans Att utmärka sig i Svenska Publishing-Priset är ett erkännande som stimulerar och ger en energikick.

Såväl vinnare som nominerade får under obegränsad tid använda Svenska Publishing-Prisets emblem i sin publicitet och marknadsföring.

"Att så noggrant specificera kriterier och ha så pass omfattande bedömningar skänker tyngd åt tävlingen."
Per Torberger, CAP & Design

Sagt av en vinnare

"Direkt efter det att vi vann pris för vår webbplats i Svenska Publishing-Priset tiodubblades besöksfrekvensen på vår webbplats. Senare stabiliserades den på en åttadubbling."
Patric Hadenius, Forskning & Framsteg

 

Följande är varumärken som innehas av Populär Kommunikation:
PP-märket, Svenska Publishing-Priset, Stora Publishing-Priset

Printer friendly pageSkriv ut sidan

 foto:
Stora Publishing-Priset 2014 hämtas av Simon Hohn på Bokförlaget Max Ström, för Sune Jonsson Livstycken.
FOTO: Linnea Rheborg
 foto:
Margareta Sparv Andersson och Jesper Källgård från byrån NY med Stora Publishing-Priset 2013 för webbplatsen Lundhags Byxguide. Här på Kommuniceras omslag. Foto: Jonatan Bylars
 foto:
Anders Tapper och Mårten Leo, Svenska Turistföreningen, tar 2008 emot förstapriset i kategorin Besöksguider.
Foto denna och nedanstående bilder: Fredrik Stehn
 foto:
Lottie Hallqvist och Jonas Hallqvist, Graffoto, Klara Sjöström och Helene Oljons, ABF, som 2007 för fjärde året i rad vinner kategorin Årsredovisningar - organisationer.
 foto: Fredrik Stehn
Carl-Johan Utsi och Anneli Lundmark, Samiskt informationscentrum, och bakom dem Lotta Jegenstam och Nina Fylkegård, Ruby Tuesday, vann ett av förstaprisen 2005.
 foto: